Wednesday, January 17, 2018

FILEM NOAH (2014)


Bismillahirrahmanirrahim.
Dengan namaNya, demi namaNya.
Noah ialah sebuah filem Hollywood arahan Darren Aronofsky yang mengambil kisah Noah daripada Bible sebagai latar belakang ceritanya, atau lebih kita kenali dengan nama Nuh. Filem ini tidak ditayangkan di kebanyakan negara Islam kerana jalan ceritanya yang bertentangan sama sekali dengan kisah Nabi Nuh alaihis salam. Tindakan ini ialah jalan yang terbaik (bagi saya) kerana yang menonton filem tersebut tidak semua mempunyai ilmu pengetahuan asas tentang kisah Nabi Nuh as, dan filem tersebut boleh menyesatkan lagi jiwa-jiwa yang bodoh. Ya, bukan jiwa yang jahil tapi jiwa yang bodoh. Jahil kerana mereka tidak tahu. Bodoh kerana mereka tidak ingin mengambil tahu. Kadang ianya lagi selamat untuk menutup sama sekali daripada membuka dengan alasan untuk berfikir, kerana tidak semuanya berfikir. Saya menonton kerana ingin tahu tentang jalan cerita filem tersebut, dan mendapat tahu bahawa Aronofsky tidak mengambil Bible sebagai rujukan utamanya, bahkan kebanyakan daripada filem tersebut adalah benda yang dikarangnya sendiri untuk membuat jalan cerita lebih rancak dan menarik. Namun, dia mengubah sampai ke tahap sesetengah penganut setia Kristian turut mengkritik kerjanya yang sangat jauh daripada cerita yang disebut di dalam Bible.
Orang yang melihat perbezaan filem ini dengan Bible, dan saya yang melihat perbezaan antara filem ini, Bible dan juga kisah Nabi Nuh as yang diajar oleh Nabi kita, Muhammad saw, and I cant just stand there without doing nothing but to come forward and state the differences from our side, I mean what I know from my side. Apa yang saya tulis di sini ialah hasil daripada penelitian saya, sekiranya ada pendapat atau komen atau kritik, saya sedia menerimanya.
Dalam filem tersebut, Noah bukanlah seorang yang rapat dengan ‘The Creator’, (they didn’t state as a God, just a Creator). Tetapi di dalam Bible, Noah ialah seorang yang rapat dengan Tuhan.
But in Genesis 6-8, much of the account involves direct communication from God to Noah (see 6:13; 7:1; 8:15). Noah was God’s close friend, and he understood Him.
Sama seperti di dalam agama kita, Islam yang menyatakan bahawa Nabi Nuh ialah salah seorang daripada nabi Allah yang wajib kita imani.
‘Sesungguhnya Kami telah mengutus Nuh kepada kaumnya (dengan perintah), “Berilah kaummu peringatan sebelum datang kepadanya azab yang pedih”.’ (Surah Nuh ayat 1)
Kenyataan ini membawa kita kepada perbezaan seterusnya, bahawa menurut Al-quran Nabi Nuh memberi peringatan kepada kaumnya tentang azab yang akan datang, bererti terdapat sekelompok umat yang tinggal bersama Nabi Nuh as. Bukan seperti yang ditayangkan di filem tersebut, Noah hanya tinggal bersama keluarganya.
Sebagai salah seorang Nabi Allah, Nabi Nuh menerima perintah Allah dengan jalan wahyu. Aronofsky menggambarkan Noah yang meminum teh yang diberi oleh datuknya, Methuselah, for recalled what he missed in his dream about the global catastrophe. Bible juga menyatakan bahawa Noah tidak memerlukan sesuatu seperti minuman yang mengkhayalkan untuk dia menerima perintah daripada Tuhan.
Setelah bahtera selamat belayar, dikatakan raja yang jahat bernama Tubal-cain berjaya naik ke bahtera ini secara curi-curi. Bible sahaja menidakkan perkara ini, apatah lagi Al-quran yang menyatakan bahawa yang selamat menaiki bahtera ini ialah Nabi Nuh, keluarga dan kerabat Nabi Nuh yang beriman, dan pengikut-pengikutnya yang seramai 83 orang yang beriman kepada Allah. (ada pula pendapat mengatakan 50 lelaki, 50 perempuan). Filem ini menyatakan isteri Noah, Naameh turut berbincang tentang bahtera itu dan mengambil peranan besar dalam cerita ini. Bible pula hanya menyebut tentang isteri Noah dan dia adalah salah seorang yang menaiki bahtera tersebut. Dalam Islam pula menyatakan sebaliknya, isteri Nabi Nuh adalah salah seorang daripada pengikut yang mungkar pada perintah Allah, ada pendapat yang mengatakan bahawa isteri Nabi Nuh sendiri memanggil suaminya gila ketika Nabi Nuh menyeru kaumnya kembali kepada agama tauhid.
‘The Watcher’ ialah malaikat yang dihukum menjadi makhluk seperti batu setelah mereka dijatuhkan ke bumi, dengan niat mereka kononnya hendak membantu manusia di bumi. Makhluk inilah yang digambarkan membantu Noah membina bahteranya. Bahtera ini dibuat daripada kayu yang didapati daripada hutan yang muncul dalam masa sehari setelah Noah menanam biji benih yang diberi oleh Methuselah (daripada garden of eden).
Daripada sudut pandang Bible ;
Noah didn’t get help from giant rock creatures when he built the ark.
Aronofsky borrowed this weird concept from ancient Jewish mystics who suggested that the angels God cast out of heaven after creation were encased in rock and walked around helping human beings. In Noah, the giants, called “watchers,” chop down the wood for the massive ark and defend it from an invading army. All this made for some great digital effects, but the Bible says God cast these disobedient angels into hell (2 Pet. 2:4), not to earth, and they certainly weren’t sent here to help mankind.
Also, ‘While there are no rock monsters in the Bible, the section right before the flood does say, “There were giants in the earth in those days”.’
Daripada sudut pandang Islam, yang menolong Nabi Nuh ialah daripada kalangan pengikutnya yang beriman juga, dengan mendapat petunjuk daripada Allah melalui Malaikat Jibril alaihis salam. Malaikat Jibril juga yang memberi benih kayu dari syurga kepada Nabi Nuh untuk ditanam di puncak bukit.
Dan dalam perbezaan yang sangat banyak, salah satu yang paling tidak dapat dipersetujui sama ada oleh Bible atau Al-quran ialah fahaman Noah kononnya The Creator telah mengabaikan manusia kerana menyesal dengan sifat manusia yang pemusnah dan bertekad untuk menghapuskan populasi manusia di bumi sama sekali. Bible mengiyakan bahagian Tuhan menyesal menciptakan manusia yang berbuat kerosakan (In the biblical text, God is sorry that he’s created humankind and responds to their earthly violence with spectacular brutality, which is successfully tempered by the Bible’s spare language and detail.), namun menidakkan tentang Noah yang tidak menginginkan wujudnya manusia di muka bumi (The biblical Noah would never have tried to prevent repopulation. Noah understood he and his family had been commissioned to replenish the earth (Gen. 9:1).).
Al-quran bertentangan sama sekali dengan apa yang dibawa oleh filem arahan Aronofsky ini. Allah tidak pernah menyesal menciptakan manusia, dan ketika para malaikat mempersoalkan kenapa Allah menciptakan manusia padahal mereka berbuat kerosakan di muka bumi, Allah menyatakan dalam Kalam-Nya ;
‘dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, “Aku hendak menjadikan Khalifah di bumi.” Mereka (para malaikat) berkata, “Apakah Engkau hendak menjadikan orang yang merosak dan menumpahkan darah di sana, sedangkan kami bertasbih, memujiMu dan menyucikan namaMu?”. Dia berfirman, “Sungguh, Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui”.’ (Surah Al-Baqarah ayat 30)
Dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir.(Surah Yusuf ayat 87)
Allah tidak akan menurunkan rahmat kepada umat manusia yang diabaikannya, namun dengan terang Allah menyatakan dalam Al-quran larangan berputus asa daripada rahmatNya. Satu-satunya bentuk pengabaian Allah ialah ketika manusia tidak lagi kembali kepadaNya, ketika manusia tidak mengingatiNya. Apabila manusia hanya mengingatiNya ketika susah dan melupakanNya ketika senang.
Dan apabila Kami berikan kesenangan kepada manusia nescaya berpalinglah dia; dan membelakang dengan sikap yang sombong; dan apabila dia ditimpa kesusahan nescaya dia berputus asa.(Surah Al-Israa’ ayat 83)
Dan yang terakhir, Noah di dalam filem tersebut menolak semua orang kecuali keluarganya untuk menaiki bahteranya (digambarkan orang yang tidak menaiki bahtera tersebut ada yang tidak bersalah atau berdosa). Hal ini bertentangan sama sekali dengan kisah Nabi Nuh dalam islam. Nabi Nuh tidak pernah berputus asa daripada mengajak kaumnya untuk beriman kepada Allah. Tidak sesaat dia penat untuk berdakwah mengajak kepada ketauhidan Yang Maha Esa. Namun, kaumnya terang-terang menolak ajarannya dengan menuduhnya gila dan tidak waras. Nabi Nuh setia pada perintah Allah untuk berdakwah kepada kaum yang lupakan diri dan Tuhan itu, sehinggalah Allah mengkhabarkan bahawa tidak berguna lagi dia menyeru walau beribu tahun kerana hati kaumnya telah dibutakan sepenuhnya oleh Syaitan.
‘dan diwahyukan kepadanya (Nuh), “ketahuilah, kaummu tidak akan beriman, kecuali orang yang benar-benar beriman (sahaja), oleh itu janganlah engkau bersedih hati tentang apa yang mereka perbuat. Dan buatlah kapal itu dengan pengawasan dan petunjuk wahyu Kami, dan janganlah engkau bicarakan dengan Aku tentang orang-orang yang zalim. Sesungguhnya mereka itu akan ditenggelamkan”.’ (Surah Hud ayat 36 & 37)
Dan akhirnya kaum yang terlaknat itupun ditenggelamkan oleh banjir yang dimuntahkan bumi dan hujan lebat yang turun dari langit yang diperintahkan oleh Allah kecuali orang-orang yang beriman yang selamat di atas bahtera Nabi Nuh as. Terlalu banyak pendapat berbeza tentang berapa lama banjir besar ini melanda, dan juga di mana mendarat setelah surutnya banjir besar ini. Setiap satu berbeza sesama lain.
Betullah kiranya tindakan negara-negara Islam untuk block filem-filem seperti ini. Question of the day, walaupun sedemikian kenyataannya, kenapa majoriti masyarakat kita sama sahaja dengan atau tanpa masuknya wayang ini ke layar perak negara? Mungkin, mungkin sahaja ada orang yang menontonnya dan tertarik untuk mengkaji dengan lebih dalam lagi. Mungkin! Seperkara lagi yang menjadi pertanyaan dalam benak saya, sekiranya orang local yang membuat filem sebegini, bagaimana agaknya respon penonton? Pasti akan mendapat tamparan yang maha dashyat daripada masyarakat. Well, one thing for sure, in Islam we're not allowed to improvised the knowledge from Al-quran and hadith without the right source. One thing about knowledge is the limitless boundary of how vast it is, but everything is in their own cage. Sometimes there are things better not knowing than knowing but don't know what to do with it or worse, doing something bad by knowing it.

references :
1. Al-Quran dan tafsir

One and truly, Empress Bee.

0 comments:

Post a Comment