Friday, October 23, 2020

A Reminder.

 Bismillah.

Haven’t write in ages. Just watching Youtube before maghrib. It’s a reminder by Nouman Ali Khan. So, I’m going to update the blog that I haven’t open in a very long time. The video mention about what have you done for the ummah today, and what you do today to please Allah. We don’t have that much time. I will try to update my blog often after this since this is one way how I can deliver something that I can do, by writing.

Menulis adalah hobi yang terbengkalai dan cita-cita yang lama ditinggalkan. Walhal, sejujurnya aku paling suka menulis dan membaca. Akan tetapi, diri sentiasa disibukkan dengan dunia dan melupakan hobi yang berfaedah ini. In sha Allah akan mencuba untuk istiqamah menulis lagi selepas ini. Nouman Ali Khan ada menyebut tentang masa yang terbuang, terutamanya dalam kehidupan anak muda sekarang. Terkesan juga.

The good thing is, apabila terasa maksudnya kita sedar diri bahawa itulah kelemahan kita. Sultan Muhammad Al-Fateh menawan kota Konstantinopel ketika berumur 21 tahun. Imam Syafie selesai menghafal al-quran pada umur 7 tahun dan kitab Muwatta’ pada umur 12 tahun. Begitu ramai tokoh-tokoh dalam dunia Islam yang mencapai pencapaian yang hanya mampu dikagumi. Diri sekerdil ini hanya mampu melakukan secubit cuma daripada jumlah sumbangan mereka terhadap dunia Islam.

Apabila kita bertanya pada diri apakah yang boleh kita sumbangkan untuk umat Islam sekarang, jawapan untuk soalan ini sangat subjektif. Ini kerana setiap orang berbeza kebolehan dan kelebihan yang diberikan oleh Allah SWT. Asah ia sehingga menjadi yang terbaik dalam bidang masing-masing dan kembali berkhidmat kepada masyarakat dengan sepenuh hati. Itulah yang boleh kita lakukan. Nabi Muhammad SAW menyuruh kita untuk memilih pekerjaan yang sangat diperlukan pada zaman kita hidup. Tidak semestinya kita bekerja dalam sektor agama, kerana kehidupan manusia ini meliputi segala aspek dan agama Islamlah yang paling syumul dan melengkapi segala keperluan dalam kehidupan manusia.

Jangan persoalkan dan memandang rendah pada diri! Cubalah dengan sehabis baik, sehingga di hadapan Allah kelak kita mampu menjawab, “Aku telah mencuba sebaik yang mungkin, ya Allah!”. Ini kerana, kehidupan kita adalah satu perjalanan. Islam is a journey. Perjalanan yang kita tidak tahu apa akan dilalui dan apa penghujung ceritanya. Apa yang penting, sepanjang perjalanan tersebut kita mesti berpegang dengan dua benda iaitu Al-Quran dan Al-Sunnah. Perjalanan ini hanya Allah yang tahu liku-likunya, dan semoga Allah memberikan nikmat terbesar supaya dapat melihatNya kelak di sana. Amin ya Rabbal alamin.

Salam Maghrib.



Busyra.

0 comments:

Post a Comment